Музичний керівник
Як навчити музики найменших
(за методикою "Виховання талантів" Сініті Судзукі)

"Виховання талантів" - методика і філософія
Сініті Судзукі був першим, хто припустив, що діти 3- 4 років можуть вільно володіти музичним інструментом. Не пілікати, а грати на ньому. Він вірив, що кожна дитина здатна до навчання, музика - не таїнство, а музичні таланти є в багатьох. І головне: як будь-які здібності, їх можна розвинути. За умови правильного підходу кожна дитина може навчитися розуміти музику і виконувати музичні твори. Ця ідея зародилася у нього далекого 1931 року і лягла в основу створеної ним методики музичної освіти дітей - "Виховання талантів". За цією методикою музичну освіту варто починати з раннього віку. Адже в цей період відбувається засвоєння рідної мови, а отже, слух, голос і мозок малюка налаштовані на те, щоб вбирати і копіювати. Тому в основу свого методу Судзукі ставить асоціювання з процесом дитячого сприйняття материнської мови. Маленькі діти мають здатність розрізняти й відтворювати найтонші нюанси усного мовлення. Судзукі довів, що малюк точно так само може впізнавати і розрізняти музичні звуки. Для цього необхідне постійне слухання, як і під час навчання материнської мови. Тому з самого народження дитині варто пропонувати слухати певні мелодії, використовуючи їх як тло для дитячої життєдіяльності. Досить з дитинства оточити малюка гарною музикою, так само, як він "оточений" звуками рідної мови, і перший камінчик у його музичній освіті буде закладений.
"Виховання талантів" - це не тільки методика викладання гри на музичному інструменті, а й ціла філософія, що включає в себе погляди на виховання і розвиток дитини.
Професор Судзукі був духовною і високоморальною людиною і на виховання цих якостей у дітей звертав особливу увагу. Одного разу мама малюка, якого він вчив грати на скрипці, запитала: "Чи зможе мій хлопчик стати хоч кимось?". Судзукі відповів, що, навчаючись грати на скрипці, малюк стане не кимось, а гідною і доброю людиною. Не варто вимагати від дитини, щоб вона стала професійним музикантом і заробляла музикою великі гроші. Людина з добрим і чистим серцем завжди знайде своє щастя. Єдина турбота батьків - виховати дитину чесною людиною, щоб в неї були чисті помисли і благородне серце. Тому у своїй педагогічній діяльності Сініті Судзукі керувався кредом: "Спочатку - характер, а потім - здібності". Він мріяв, перш за все, зростити добрих громадян своєї країни з найвищими моральними якостями.
Практичні рекомендації щодо використання елементів методики "Виховання талантів":
- Дитині варто давати слухати якомога більше гарної і різноманітної музики. Музика може звучати неголосно як фон у повсякденному житті: під час занять, ігор, підготовки до обіду або сну вдома і в дитячому садку. Обирати музику слід відповідно до того, який настрій потрібно створити. Так, для спокійних занять добре підійдуть "Пори року" Вівальді, симфонії Гайдна і Моцарта, для підняття духу можна використати "Слов'янські танці" Дворжака. Купуючи диски з класичною музикою, радимо для початку віддавати перевагу збіркам типу "Вибрані твори відомих композиторів" замість "Повне зібрання...", оскільки вони зазвичай містять найбільш відомі та улюблені твори.
- Доцільно давати малюку прослуховувати кілька разів на день твори, які він розучує (або буде розучувати в майбутньому). Для наймолодших дітей можна записати прості народні мелодії на касету або диск.
Слід якомога ширше й активніше залучати батьків дитини до занять, допомагати їм розібратися в матеріалі, який вона вивчає. Якщо батьки зовсім далекі від музики, доцільно дати їм кілька уроків гри на інструменті, який опановує дитина, порадити книги з музики, повідомити про концерти, які відбуваються, заохочувати відвідувати їх разом з дітьми. Це допоможе батькам у заняттях з малюком вдома.
- Малюка постійно треба зацікавлювати заняттями. Маленьким дітям важко концентруватися на тривалий час, тому щоденні заняття мають складатися не з одного уроку на півгодини чи годину, а з кількох міні-уроків по 3- 5 хвилин. Під час занять варто щиро заохочувати малюка, відзначаючи навіть найнезначніші успіхи.
- Під час заняття (з педагогом і вдома) основну увагу приділяють правильному положенню малюка за інструментом і відтворенню гарного звука. На підготовчих етапах у школах Судзукі використовують несправжні інструменти (наприклад, дерев'яна скрипка без струн і справжній смичок). Ставиться касета і дитина робить вигляд, що грає. Аналогічно практикується гра на фортепіано із закритою кришкою (при імітації виконання твору можна наспівувати його або вмикати запис).
- Починаючи з перших музичних фраз, вже слід розвивати експресію і темперамент виконавця. Найбільш ефективними методами при цьому є показ та ілюстрування з поясненням.
- Особливу увагу слід приділяти розвитку чуття ритму. Педагоги мають пам'ятати про необхідність підтримки оптимального темпу шляхом уникнення надто швидкої чи надто повільної гри.
- Добре проводити на заняттях колективне музикування. Спільне музикування за Судзукі має різні форми: спів і акомпанемент (хтось грає, а хтось співає); гра в чотири руки на фортепіано; гра н^ фортепіано і скрипці (флейті); дві, три або навіть десять скрипок разом. Спільне музикування (особливо з маленькими дітьми) може бути і на дитячих інструментах (ксилофон і барабан), бубон і спів і т.д.
- Важливу роль варто відводити і домашній підготовці. Необхідно пояснювати суть домашнього завдання мамам, по можливості, демонструвати його на практиці.
Наскільки успішним виконавцем стане дитина більшою мірою залежить від того, наскільки серйозно і творчо підійде педагог до процесу навчання саме цієї дитини, враховуючи її індивідуальність, здібності, нахили, інтереси, рівень умінь і навичок. Але за будь-яких умов така робота дасть кожному малюкові величезний поштовх для розвитку як музичних, так і всіх інших видів здібностей.